Historiebruk i spel

En möjlig historiebruksuppgift är att analysera ett spel med en historisk handling.

Förslag på frågor som kan användas:

Vad är det för historisk händelse/skeende som skildras i spelet? Jämför med någon historisk framställning av samma skeende:

Hur representeras olika grupper av människor, t ex olika kön/etniska grupper?

Spelarens roll. Vilken roll har spelaren i händelseförloppet? Vad kan spelaren påverka? Vad kan spelaren inte påverka? Diskutera utifrån struktur-aktör eller liknande begrepp.

Spelets mål: vad är det man som spelare ska uppnå? Vad finns det för belöningar/poäng? Vad skulle detta mål motsvara i den faktiska historien?

Vad har tagits med? Vad har tagits bort?

Vad har denna användning av historia för betydelse?

Vilka spel kan man använda?

För att ett spel ska gå att använda för en historisk analys så krävs det att spelet på något sätt använder historia. Detta är enklast att se i spel som handlar om historia eller utspelar sig i historiska miljöer. Den mest uppenbara spelgenren är strategispel, t ex Civilization eller spelföretaget Paradox:s olika historiska strategispel. Det finns också en del rollspel som utspelar sig i en mer eller mindre historisk miljö, t ex Assassin’s Creed.

En typ av spel som ofta använder element ur historia är rollspel i fantasymiljö. Dessa kan därför gå att använda för en historisk analys, men kan samtidigt vara extra svåra, eftersom en poäng i fantasy är att skaparen plockar lite hursomhelst och det kan vara svårt att veta vad som är vad. Jag vill dock inte utesluta denna genre, så jag inkluderar dem med varningen att de kan vara svåra att reda ut ur ett historiebruksperspektiv: ofta är det kanske bara miljön som är historiskt inspirerad, kanske inte själva uppdragen/spelelementen.

I diskussionen hittills har jag huvudsakligen utgått från dataspel. Det finns dock också en massa brädspel som går att använda för en historiebruksanalys.  Brädspel skildrar ofta historiska skeenden mer abstrakt än dataspel, vilket kan vara både en fördel och en nackdel ur analyssynpunkt. Dataspel är ofta bättre på att fånga in spelaren med realistiska miljöer, medan spelmekanismerna ofta är tydligare i ett brädspel.

 

Exempel på spel som kan användas för en historiebruksanalys

Dataspel av strategityp

Civilization I-V

Colonization (finns som freeware: länk)

Europa Universalis I-IV

Hearts of Iron I-II (kanske även III?)

Victoria I-II

Crusader Kings I-II

Total War-serien (t ex Medieval, Empire, Napoleon, Rome)

Imperialism

The Cat and  the Coup (kan laddas ner här)

Dataspel av rollspelstyp: historisk miljö

Expedition: Conquistador

Assassin’s Creed I-III

 

Dataspel av rollspelstyp: fantasymiljö

Dragon Age I-II

Elder Scrolls V: Skyrim

 

 

Brädspel

Diplomacy

History of the World

War on Terror: the Boardgame

Seven Ages

China: the Middle Kingdom

History of the Roman Empire

In the Year of the Dragon

Twilight Struggle

Civilization (brädspelet)

Axis & Allies 

 

5 reaktioner på ”Historiebruk i spel”

  1. I septembernumret 2013 av tidningen ”Svenska PC-Gamer” (med The Sims på omslaget) finns en lång och seriös intervju (s. 30 – 35) med svenska spelföretaget Dice där man diskuterar politisk symbolik i spelen och krig som underhållning.

    Ett tips bara!

  2. Jag kommer testa att låta eleverna analysera brädspelet ”Svea Rike” i höst/vinter – får se hur det går 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.